~kAMi~

Saturday 13 August 2011

Sahur...

AASSALAMMUALAIKUM N MoNink..masa saya tulis ni saya n en suami baru lepas bersahur...sambil tunggu subuh berblog la kejap...heheheheh actually sebelum ni saya bukan la henis kaki sahur...just bangun minum lepas tu...ZZzzzz...tdo balis...ishk tak senonohkan...hehheheh..tapi alhamdulillah selepas jadi isteri org ni setiap hari saya bangun sahur...(yela kene sediakan suami nk sahur)..
     sahur ni sebnarnya banyak fadhilatnya.dan menurut kajian jugak makan yang paling penting dalam 24 jam juga adalah sarapan pagi...jadi sahur ni kira sarapan pagi la....penting untuk org berpuasa berahur...untuk membolehkn kita menjalani ibadah puasa dgn bertenaga...nanti tak de la alasaan....ermmm...aku tal larat la...aku tak sahur tadi..hehehe...even larat pun kita kena bangun bersahur  tau sebb sahur tu sunnah Rasullulah SAW..jgn sunnah kawen ramai je kita y nak ikut yer...hehehe..Islam tu agama yang mudah agama yang indah....ALLAH mengetahui kelemahan hambanya...disuruh berpuasa maka disuruh juga bersahur...bahkan melewatkan sahur adalah lebih baik..terasa sngt rugi saya selama bertahun2 berpuasa jarang sekali saya bangun sahur...bangun minum air tdo balik...tnpa menikmati sahur dlm erti kata sebenar...sebenarnya bila kita bangun sahur kemudian tak tdo dan wat  aktiviti (mengaji ker..berzikir ker..ngemas rumah ker pe2 jela yang berfaedah..) insyaalalh kita akan lebih segar dan bertenaga..berbanding kalau kita tdo balik selepas sahur..itu perbezaan yang saya rasa..dan bagi para isteri kita  dapat mengumpul pahala dengan mudah..insyaallah...hehehehe...betul kata org..betapa ramdhan bulan yang berkat..waktu bersahur ni la time nk mkn sama...buka belum tentu jugak..yela kdang suami keje tak sempat buka kat rumah...syukur sangat even sebelum ni tak pernh nk bngun siapkan makan untuk bersahur..sekarang kene siapkan tak jadi msalah untuk saya,tak pernah lah ada rasa leceh ke,penat ker..tak de...saya rasa seronok...n kalau tak dapat sediakan makann sahur saya akan rasa bersalah pda suami...yela dah lah keje,berpuasa tapi tak bersahur...sesungguhnya Allah telah mudahkan jalan saya..ok la...selamat berpuasa dan bangun lah bersahur...jgn malas2 ok...


“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment